tirsdag 29. november 2016

Uke 9: Isla Santa Cruz og Isla Bartolome

Etter språkskole og uker med frivillig arbeid var det tid for skikkelig ferie før retur til Norge. Først en uke med egenreising deretter ei uke med øycruise. Etter å ha bodd sammen de du jobber med på arbeidsplassen, delvis delt rom med andre (halvvegger mellom rommene og fullt innsyn gjennom myggnettvinduene) var det godt med et eget rom på hostel.
Jeg tok utgangspunkt i den største av Galapagosøyene, Santa Cruz. Her var det også en god del å se så jeg ble likegodt værende her hele uka. Deler av uka hadde jeg selskap med venner fra jobbstasjonen på San Cristobal på helgetur eller fra språkskolen i Quito. Så det ble bare 3-4 dager helt alene. Noe som var godt det også. 

Min første alenedag tok jeg dagstur til øya Bartolome. Ei virkelig flott øy. Den er ubebodd av mennesker, og er i en tidlig fase med beplantning ol. Vi kan se få arter som alle krever lite for å vokse. Når disse får mer feste vil også andre arter kunne spire. Lava er næringsrikt jordsmonn. Beplantningen foregår naturlig med vind, vann og dyr. Bartolome har den kjente Pinnackle Rock- formasjonen, som er selve beviset på at jeg har vært på Galapagos og ikke bare på et annet øyparadis. Vi tok alle 365 trappetrinnene opp til fyrlykta for å få godt utsyn til denne formasjonen. Det er endel trappetrinn og høydemeter i solvarmen.Heldigvis hadde vi mange stopp underveis med god informasjon fra guiden. Vel oppe på toppen var det likevel verdt det. Det er en nydelig utsikt og det er vanskelig å beskrive. Bildet under kan være med å forklare. På tur opp stoppet vi på en treplatt som var bygd for opptak til hollywoodfilmen "Master and Commanders". Må se den når jeg kommer hjem for å finne scenen som er filmet herfra. Var noe med en seilbåt tror jeg... Kanskje du kjenner igjen scenen og skjønner hvilken strand det er snakk om. Etter turen opp til toppen var det snorkling i bukta bakenfor "rocken". Her møtte vi også en fotogen pingvin som stod tålmodig på steinen og ventet til alle hadde tatt bilde. Min første pingvin! Guiden mente det gikk bra å snorkle uten våtdrakt da det skal være varmere i denne delen av øygruppa enn ved San Cristobal, men de to svenske parene jeg møtte hadde våtdrakt da de hadde prøvd uten en dag tidligere ved en annen øy. De trodde de var vikinger. Men etter dagens snorkling så vi hvem som var den virkelige vikingen! Svenskene innrømmet dette. Ikke så mye å se denne dagen, da vannet var litt grumsete, men begynner å få litt mer taket på snorkling og slapper mer av i vannet, så om det ikke var så mye å se var det en god øvelse likevel. Prøvde meg på et par undervannsbilder med den nye telefonen, som skal være vanntett. Det gikk bra, selv om det skulle ta flere dager før den var ordentlig tørr og mulig å lade igjen.

Bevis på at telefon fungerer under vann OG at jeg faktisk bedriver snorkling...


Pinnacle Rock, Bartolome

 På Santa Cruz har jeg sett det meste som er å se tror jeg. Besøkte Charles Darwinsenteret et snartur, testet ut Playa de Alemagne, og badet litt i Las Grietas som er to klipper som danner en liten kanal med brakkvann. Litt annerledes å bade her enn på stranda. Desverre ingen bilder herfra på telefonen.

Darwin og meg

En dag leide vi sykler og tok dem med i taxi opp til høylandet på øya. Her er det to synkehull, Los Gemelos, laget ved vulkanutbrudd. De ser litt ut som krater, men er bare hull som har kollapset pga lavaen som har forsvunnet under overflaten. Derfra syklet vi til et skilpaddereservat og lavatunnelene. Her gikk vi gjennom tunnelene og lot oss fasinere av geologien. Gjennom trange passasjer og vide rom. Ved siden av de belyste tunnelenne gikk en annen umerket tunnel. Vi måtte jo prøve oss litt på en ekspedisjon så tok med lommelykter og gikk inn. Her var det virkelig mørkt og svart når en slo av lommelykta. Spennende, men lite å se. Det var varmt å sykle tilbake på grusveien, oppoverbakker og midt i solsteiken. Og når du har med en danske som aldri har syklet med 21 gir og oppoverbakker kreves litt opplæring og tid. Heldigvis gikk det nedoverbakke resten av turen langs hovedveien. Og det skal de ha her ute, de kan å lage sykkelvei! Sykkelveien var like bred som ett felt på bilveien. Jevn og fin. 


Vi besøkte også Tortuga Bay som er en lang og nydelig hvit sandstrand med turkise bølger som slår inn. I sanddynene legger skilpaddene egg, derav navnet (Tortuga er skilpadde på spansk). Ingen pirater eller Jack Sparrow å se (min nye kollega Sparrow fra USA var ikke med på denne turen). Piratskipet lå ankret opp i hovedhavna til Puerto Ayora, byen på denne øya, rett bortenfor Tortuga Bay. Selve Tortuga Bay har endel understrøm og kraftige bølger så det er ikke noe særlig å bade her. Men rett rundt hjørnet danner en odde en liten lagune som gir helt stille vann og gode forhold. Men ikke fullt så vakker. Likevel vakker! Her leide vi kajakk og padlet rundt for å se hvittippet hai, skilpadder, stork og pelikan. Artig å prøve kajakken også. Stranda her er så myk at det føles som å gå rundt i mel eller melis. Og med så lett sand blåser den virkelig inn over alt. Og blir en herlig miks med solkrem når du prøver å ta på litt mer. For det må smøres med solkrem ofte. (Hvorfor har ingen funnet opp noe for å smøre solkrem på sin egen rygg, for oss som ikke er slangemennesker...?) Det var så flott her at det gjorde vondt å dra. Så på min siste heldag på øya dro jeg tilbake. Bare for å kjenne den nydelige sanda og betrakte utsikten engang til. Her lå jeg på teppet og leste bok, da jeg ser en skygge i sidesynet og en iguana passerer forbi. Og dette er den mest naturlige ting her ute.

Tortuga Bay, Santa Cruz


En marine iguana ruslet forbi

Pirata i Puerto Ayoro


TurboTorill :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar