lørdag 2. april 2016

If you fail to plan, you plan to fail...

Treningsplan, treningsdagbok, intervalløkt, langøkt, kardiotrening, hardøkt, puls, variasjon, mengdetrening, styrketrening, kondisjonstrening, hviledag, restitusjon, treningsapper, treningsprogram.
Treningsord! Mange treningsord, lett å gå i surr. Hvordan skal en legge opp treningen mot en konkurranse? For ikke å snakke om en konkurranse du aldri har deltatt i før, i en gren du knapt har trent i!
Leter en på nett er det lett å gå seg bort i alle ord, anbefalinger og tips. Jeg har alltid vært aktiv med trening; orientering, håndball, dans og sykkel. Jeg har jo litt erfaring og kunnskap selv.  Men likevel, løping har jeg ikke prøvd før. Så da, for å øke sannsynligheten for å lykkes med målet mitt om en 1/2-maraton i Trondheim, i september, bestemte jeg meg for å oppsøke ekspertisen. En av treningsveilederne på treningssenteret har løpt mange maraton. Jeg booker tid.

Treningsveilederen vil gjerne hjelpe meg frem mot Maraton. Vi har 5 måneder til rådighet. 5 måneder fra noe treningsgrunnlag med spinningsykkel i vinter til 2,1 mil løping!!! Her går det ikke an å ligge på latsiden (hvilken side er det forresten… Magen? Ryggen? :) ). Anyway, vi snekrer sammen et program ut fra at det er løping som er fokus, med noe variasjon med sykkel. Variasjon er viktig, og utgangspunkt i det en liker er også viktig. Det stod det på nett også. :) Så nå har jeg en utgangspunktplan klar. Som skal økes på etter hvert. God balanse mellom økter, og hvile. Det er visst ett viktig poeng det der med hvile. Å ha dager uten trening, for å la musklene komme seg igjen og være klar til ny økt. Trening bryter ned, for så å la kroppen bygge opp til noe sterkere. Blir det for mye trening, rekker ikke kroppen å bygge opp til noe sterkere, slik at resultatet ikke blir bedre. Min store utfordring når jeg finner noe jeg liker innen trening, er at jeg vil gjøre det hele tiden, men det skal jeg da ikke gjøre.  Og jeg har jo tross alt en jobb som skal gjøres ordentlig, samt et sosialt liv utenom treningen også. Visstnok viktig å tenke på total belastningen også. Så med det er det viktig å holde seg til planen. Stick to the plan. Som forøvrig er tilgjengelig både fra pc og telefon. Lett å føre resultater og holde oversikt. 

Planen er klar! Så kan jeg i hvert fall ikke skylde på det, om jeg ikke kommer i mål i september. Jeg er god på planlegging, spørsmålet er om jeg er god på å følge planen…. To be continued. :)


TurboTorill

1 kommentar:

  1. Lykke til! Skal følge deg framover (les: holde presset oppe ;) )

    SvarSlett