søndag 22. mai 2016

Trening gir energi!

Alle sier at trening gir energi. Men det har jeg sett lite til. Jeg har trent godt og hardt, men etter trening er det kun mat og søvn som gjelder. Og det blir lite tid til annet. Jobb, trening, mat og søvn. Det er det det har gått i. Og når en føler at det butter litt imot, står litt fast og pollen setter begrensninger på yteevnen så går også motivasjonen litt ned (og blogginnleggene kommer ikke like tett).  Og trening skal liksom gi energi?

Denne uka kunne vi feire nasjonaldagen vår. 17.mai ble en flott dag, og vi skal være takknemlige for at vi kan feire denne dagen slik vi gjør, men føttene mine er nok ikke helt enig i all aktivitet denne dagen. Litt tykkere sokker på grunn av været, gjorde bunadskoene litt for trange. Og med deltagelse i to 17.maitog og en del vandring og venting på brostein i kulda i tillegg, var føttene rimelig ømme og såre etterpå. Å ha på sko de neste dagene var uaktuelt, annet enn høyst nødvendig påkrevd utendørs. Å ta ei intervalltrening på mølle i sokkene så jeg ikke på som noe godt alternativ, så vurderte et par sekunder å droppe ei trening. MEN det skulle tatt seg ut! Sånt gjør man altså ikke. Så flytta økta én dag og endra den til svømming i stedet. Pulsspinnøkta dagen etter ble tatt uten hjernens jag etter stadig høyere puls i dragene da batteriet i pulsbeltet streika. Kanskje ble ikke dragene like harde, da jeg måtte lytte til kroppen i stedet for å bare se på tallene. Skal være fornuftig å gjøre det, har jeg hørt. Og jeg var sliten nok etter økta, så jeg klarer å presse ganske mye uten å ha tallene å se etter likevel.

Totalt ble nok denne ukas trening noe roligere enn det har vært i det siste. Og det kan nok være grunnen til den enorme energien denne helga. Kjente det allerede i det jeg våknet på lørdag at dette ville bli en effektiv dag. Og det ble det i aller høyeste grad, med supereffektive butikkturer, grundig bilvask med polering og gåtur med ei venninne for å finne ut av hvor resten av marathonløypa (det er jo snart klart for nytt testløp!), for å nevne noe, og alt dette før løpeturen søndag ettermiddag. Så godt å kjenne at kroppen fungerer og at jeg får gjort noe annet enn bare jobb, trening, mat og sove. Så kanskje er det lurt å legge inn noen hvileperioder innimellom. Trene litt alternativt her og der i stedet for å bare kjøre på full guffe hele veien. Er visst slik en bygger overskudd. Har vel lært det nå, både teoretisk og praktisk. Og det hjelper nok på øktene i neste uke, at det startes med overskudd og ikke på nullnivå eller minus. Trening gir energi!
 
Som sagt, det har stått litt stille på 5 km på langkjøringsøktene mine, og jeg skal jo tross alt løpe 2 mil, så har sakte men sikkert økt dem litt. Søndag var det klart for enda litt lengre tur. Denne gangen med drahjelp av et sprekt og løpeglad søskenbarn. Og torsdag blir det nok deltagelse i 3-vannsløpet (tror jeg), før testløp på 10 km i marathonløypa på mandag. Spennende tider i vente. Følg med, følg med.

Og mens du venter; ta et glass sjokolademelk. Jeg har fått en helt merkelig avhengighet og et desperat behov for sjokolademelk etter trening. Og her en dag fant jeg vitenskapelige forklaringer på hvorfor dette er så bra. Melk er det beste du kan drikke etter trening for å rette opp væskebalansen. Sjokolademelk inneholder både proteiner og karbohydrater som kroppen har behov for etter trening. Så lytt til kroppen (igjen), den vet hva den trenger og vil ha. SKÅL!




TurboTorill :)


Melk erstatter væsketap etter trening best: http://www.nrk.no/viten/melk-erstatter-vaesketap-etter-trening-best-1.12941083
Næringsinnhold i melk: Shape -up, utg. 4, 2016. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar