søndag 19. juni 2016

Det er jo så artig!

 De siste ukene har vært veldig hektiske på jobb. Avslutninger, møter, eksamener, forestilling og annet som kommer i de siste dagene før skoleåret avsluttes. Men har klemt inn treningene og i stor grad holdt treningsplanen likevel. Og midt inne i disse hektiske ukene, når du kjenner at du helst vil ligge på sofaen og hente energi, så legger jeg ut på den faste søndagsturen. Dagens mål er 80 min løping. Usikker på hvor langt jeg kommer, bestemmer jeg meg for et utgangspunkt jeg brukte mye i april, og en retning av ett vann for å løpe i 40 min og snu og løpe tilbake. Det går litt tungt i starten, men kommer seg fort. Finner ett greit løpetempo og holder pulsen stabil. Jeg passerer busstoppet der jeg snudde de første gangene, jeg løper opp bakken jeg i starten knapt kom opp i løpende fart, jeg kommer til nytt snupunkt og smiler for meg selv når jeg tenker på de turene der jeg var helt utslitt av å løpe til disse snupunktene og hjem igjen. Nå løper jeg lett videre. Dette er gøy! Spent på hvor langt jeg kommer i dag, og jeg kommer lenger enn jeg trodde. Tar med turen rundt vannet og hjem igjen. Den slitenheten jeg kjente i starten er borte. Å hente energi på løpetur var riktig valg i dag. Jeg hadde nok ikke fått like mye tilbake om jeg hadde hentet energien fra sofaen.

Når jeg kommer tilbake til utgangspunktet nesten 80 min senere og sjekker appen på telefonen får jeg en overraskelse. 10 km ble passert og det på omtrent samme tid som testløpet to uker tidligere. Det høres jo ut som om formen har stått stille, men på testløpet hadde jeg drahjelp, motivator og to dagers hvile i forkant. Denne søndagen må en ta med i betraktingen alt som har foregått de siste ukene på jobb, at intervalltreningene denne uka har vært hardere enn tidligere og totalbelastningen har vært en annen enn sist løp. Og da blir dette et meget godt resultat. Jeg trodde at jeg hadde løpt kortere og da brukt mer tid, men det er små minutter som kan være forskjell på dagsform uansett. Godt fornøyd med dagens langøkt.

Det går stadig fremover. Formen blir bedre, selv om dagene er hektiske og det kjentes også på den berømte fotballkampen mellom lærere og 10.trinn. Fotballferdighetene er nok ikke så mye bedre (selv om jeg var veldig nære å score mål, rett vei, denne gangen), men utholdenheten er noe annet. Men så starta jeg løpetreninga i forkant litt tidligere og litt mer seriøst i år enn de siste årene… :)

Det er jo så artig, når det hele tiden går fremover. Og snart er det nytt testløp. 15 km denne gangen… spennende, så følg med!


TurboTorill :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar